bintang2

Selasa, 18 September 2012

kkp

Boneka 2. 

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Selepas bertungkus-lumus, akhirnye, siap gak.
Tinggal nak bentang minggu depan..
Takutnya, terus-terang  cuma tolong sikit-sikit. Teruk pula rasa diri ini.
tak tahulah apa yang akan terjadi nanti. ahaha.. tunggu je la..huhu.

Inilah boneka yang telah siap..ada lagi, tak ambil gambar semua pun. 







Serigala





Biri-biri yang lembik.


Bunga-bunga yang comel.




Pencerita







Kit penyimpanan boneka-boneka kami.







Babak 1.
Pencerita: Pada zaman dahulu ada seorang pengembala biri-biri. Setiap hari  dia  
                  akan menjaga biri-biri di tepi bukit..
Tirai di buka. Tepuk tangan.
Pengembala :  Saya gembala biri-biri,
                        semua dijaga rapi-rapi.
                        sudah dibawa makan mari,
                        boleh berehat senang hati.
Bunga-bunga menari-nari di belakang. Biri-biri keluar, berlari-lari diatas bukit.
Biri-biri : mbek…mbek…mbek…
                  Kami biri-biri si Jarjit, hari-hari makan rumput je.
                  Berjalan bersama atas bukit, nikmati indahnya dunia.
Biri-biri gemuk:  saya kambing yang paling sihat.               
Biri-biri kurus:dia kata saya si lembek..
Biri-biri sederhana: saya kambing paling cantik.(saya suka, saya suka).

Semua bernyanyi kecuali pengembala : mari, mari, dengar cerita kami, kisah pengembala dan biri-biri.

Babak 2.
Pencerita: pengembala menjaga setiap hari. Lama-kelamaan, dia mula bosan   
                 dengan kerjanya. Tetapi, pada suatu hari,…
Bunyi kambing mengembek..
Pengembala:   saya tahu, saya tahu, hohoho, marvellous. Marvellous.
Pencerita: dia pun menjerit.
Pengembala: tolong! tolong!  Ada serigala di sini.
                       tolong! tolong!  Selamatkan biri-biri.
Orang kampung: serigala? Serigala?
Bunga-bunga:    Mana?mana?
Orang kampung: mari kita tolong.
Pengembala: (Tergelak kerana orang mempercayai kata-kata dia)hahahaha.
Orang kampung: mana serigala?
Pengembala: ahahahaha.
Orang kampung: kenapa kamu ketawa?
Pengembala:ahahahah, biri-biri ada, serigala tak ada.
Orang kampung: hah, tak ada!
Pengembala: hehehe. Janganlah marah, main-main pun tak boleh ke?
Orang kampung: huh!
Pencerita: pengembala itu langsung tidak berasa insaf dengan perbuatannya.
Pengembala:ahahahahaha. Seronok juga! Panggil sekali lagi, tak apakan.
                                              tolong!
Bunga-bunga:  jangan!
Pengembala: tolong!
Bunga-bunga:  jangan!
Pengembala: Ada serigala di sini! tolong saya! Tolong!
Orang kampung:  Serigala? Serigala? Mana? mana? Mari kita tolong.
Pengembala. Hahahahahax3
Orang kampung: Ooo. Kamu tipu lagi?
Pengembala: Saya main-main sahaja.ahahahahaha
Orang kampung:  Wahai pengembala, kalau kamu panggil, kami tak percaya lagi.
Orang kampung: betul, betul, betul. Tipu!
Pengembala: ahahahaha, sakit perut saya. Baiklah, baiklah, saya tak buat lagi.
Pencerita: Penduduk pulang dengan perasaan marah. Tiba-tiba....
Babak 3.
Nyanyi lagi.
Serigala: aum..aum..aum...
Pengembala: pengembala ketakutan.(bunyi takut)
Serigala: akulah serigala yang lapar,
                Aku mahu biri-biri.
Biri-biri cantik: aaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrr..(menjerit)
Serigala: nyam... nyam.. nyam...
               Aum..aum..hahahahah
Biri-biri pun lari bertempiaran.
Pengembala: Tolong! Tolong!
                       Ada serigala di sini.
                       Tolong ! Tolong!
                        Habis biri-biri saya!
Orang kampung: Serigala? Serigala?
                            Kami tak percaya lagi,
                            Dia selalu mainkan kami,
                            Biarkanlah dia, kita sambung kerja kita,
                            Jom.    
Serigala: ngaum..ngaum..., ahahahaha, gemuknya biri-biri ini, kenyanglah 
               aku,hahahahaha.
Pengembala: Tolong! Tolong!
Serigala: aum...aum...aum..
Serigala cantik: saya tak mahu kena makan.
Serigala: mana engkau nak lari?
Orang kampung: kenapa dengan kamu wahai pengembala?
Pengembala: biri-biri saya dah hilang,
                    Habis dimakan serigala,
                    Kamu semualah, tak ada datang.
                     Tinggal saya seorang saja.
Orang kampung: Itulah orang sudah kata,
                             Jangan biar semua perdaya,
                             Nanti orang tak percaya,
                             Bila terkena,
                             padan muka.
Pengembala: huhuhuhu..  Maafkan saya,
                       Saya menyesal..huhuhuhu
Orang kampung: kawan-kawan, jangan sesekali kita menipu.
                            Kalau kita bercakap benar sekalipun, 
                            orang dah tak percaya.

                            Betul!betul!betul!
Terima kasih kerana sudi bertandang ke blog ini. "Sweet Muslimah"'






Tiada ulasan:

Catat Ulasan