bintang2

Isnin, 25 Julai 2016

CARA PELAKSANAAN BAHAN BANTU MENGAJAR YANG TELAH DIHASILKAN 2

LITERASI BAHASA / WAJ 3104

AKTIVITI SUSULAN (MEMADANKAN HURUF KECIL DENGAN HURUF BESAR, MENYESUAIKAN NAMA HURUF DENGAN HURUF, MEMADANKAN NAMA HURUF DENGAN BUNYI HURUF)




TEMA                     :   
HURUF KECIL DAN HURUF BESAR
TAJUK                   :
“BEG AJAIB”
AHLI KUMPULAN :
1.            Muhammad Faiz Bin Alias
2.            Edzlyn Laduni.
3.            Haslina binti Jusoh.
4.            Nor Shahida binti Saroni.
5.            Noor Azureen binti Talip.

OBJEKTIF              :
1.            Murid dapat memadankan huruf kecil dengan huruf besar.
2.            Murid dapat menyesuaikan nama huruf dengan huruf
3.            Murid dapat memadankan nama huruf dengan bunyi huruf.
AKTIVITI                  :
1.            Mencari pasangan bagi huruf kecil dan huruf besar
2.            Memadankan nama huruf dengan kad huruf yang diplih
3.            Membunyikan kad huruf yang dipilih.



PELAKSANAAN AKTIVITI        
.        
          :
1.            Semua murid keluar ke hadapan kelas untuk memilih kad huruf yang disediakan sambil dibimbing oleh guru. Kemudian, setiap murid diberi masa selama 10 saat untuk mencari pasangan huruf bagi kad huruf yang telah dipilih (huruf kecil dan huruf besar).
2.            Seterusnya, setiap pasangan perlu mengangkat kad huruf yang telah dipasangkan sambil menyebut nama huruf tersebut.
3.            Langkah ketiga, selepas semua pasangan telah menyebut nama huruf masing-masing, mereka perlu menyebut bunyi huruf yang dipilih.

Kad Huruf (Kumpulan Besar dan Berpasangan)

 4.            Ketiga-tiga langkah tadi, dijalankan secara dalam 1 bulatan murid. Aktiviti ini dijalankan secara kumpulan yang besar dan secara berpasangan.


BAHAN BANTU MENGAJAR 1 :
5.                Seterusnya, guru memperkenalkan bahan bantu mengajar (BBM) yang telah dibina . BBM tersebut digunakan secara individu.
6.            Guru akan mendemonstrasikan  cara penggunaan BBM tersebut.
7.            Mula-mula pilih 1 kad huruf yang disediakan. Kemudian, murid perlu memadankan kad huruf besar tersebut dengan huruf kecil yang telah sedia ditampal dalam Beg Ajaib. Murid akan memadankan kedua-dua huruf tersebut menggunakan klip kertas yang disediakan dengan kaedah menggantungkan kad huruf tersebut pada tali.



Sisi luar





  
Beg Ajaib (individu)

                     

8.            Langkah di atas diulang untuk memenuhkan kesemua padanan huruf kecil dan huruf besar. Selepas huruf telah dipadankan, murid akan menyebut nama huruf sekaligus membunyikan huruf tersebut.  



BAHAN BANTU MENGAJAR 2 :
9.            Aktiviti seterusnya, dijalankan dalam kumpulan  kecil. Aktiviti ini dijalankan dengan menggunakan BBM yang kedua.(BBM aktiviti)
10.         Murid akan dibahagikan kepada 3 kumpulan kecil.
11.         Setiap kumpulan akan diberikan satu sampul kad huruf beserta dengan sebuah “Papan Ajaib”.
12.     Guru akan memberikan arahan; setiap kumpulan dikehendaki memadankan kad huruf bersebelahan dengan huruf yang dipaparkan pada “Papan Ajaib”. Ruang meletak kad huruf juga telah disediakan.




Papan Ajaib Kumpulan Kecil

 13.         Kumpulan yang paling cepat menyiapkan padanan huruf adalah dikira sebagi kumpulan pemenang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan