bintang2

Isnin, 25 Julai 2016

CARA PELAKSANAAN BAHAN BANTU MENGAJAR YANG TELAH DIHASILKAN 3


LITERASI BAHASA / WAJ 3104
LATIHAN MENYEBUT SUKU KATA DAN MEMBENTUK PERKATAAN MENGGUNAKAN KAEDAH PANDANG DAN SEBUT


TEMA                     :   
PERKATAAN DUA SUKU KATA (KV+KV)
TAJUK                   :
“JENDELA AJAIB”

AHLI KUMPULAN :
1)    Muhammad Faiz Bin Alias
2)    Edzlyn Laduni.
3)    Haslina Binti Jusoh.
4)    Nor Shahida Binti Saroni.
5)    Noor Azureen Binti Talip.

OBJEKTIF              :
1)    Murid dapat menyebut perkataan berdasarkan gambar yang dilihat menggunakan kaedah pandang dan sebut
2)    Murid dapat menyebut satu persatu suku kata (KV+KV) untuk membentuk perkataan bertepatan dengan gambar yang dilihat

AKTIVITI                  :
1)    Menyebut perkataan berdasarkan gambar yang dilihat dengan kaedah pandang dan sebut
2)    Menyebut kedua-dua suku kata (KV+KV) bagi membentuk satu perkataan berdasarkan gambar yang dilihat

PELAKSANAAN PENGGUNAAN ALAT BANTU MENGAJAR(ABM)  :    
1)    Kesemua gambar, suku kata dan perkataan dibuat dalam bentuk kad-kad berwarna-warni dan telah disediakan poket yang berlabel “GAMBAR”, “SUKU KATA PERTAMA”, “SUKU KATA KEDUA” dan “PERKATAAN” bagi tiap-tiap pusingan penggunaannya
2)    Pertama, murid akan memilih salah satu kad gambar dan memasukkan gambar tersebut ke dalam poket berlabel “GAMBAR”.
3)    Kemudian, semua murid akan menyebut nama bagi gambar tersebut menggunakan kaedah pandang dan sebut.
4)    Guru akan menutup salah satu bahagian jendela untuk menunjukkan suku kata pertama (KV) bagi gambar tersebut.
5)    Selepas murid menyebut suku kata pertama, guru akan menutup sebelah lagi bahagian “Jendela Ajaib” bagi menunjukkan suku kata (KV) yang kedua.
6)    Murid akan menyebut suku kata kedua dengan kaedah pandang dan sebut .
7)    Akhir sekali, guru akan membuka semula “Jendela Ajaib” dan menunjukkan perkataan lengkap iaitu gabungan kedua-dua suku kata (KV+KV).
8)    Langkah-langkah di atas diulang-ulang mengikut kekreativiti guru mengelola kelas sama ada berpusat guru atau berpusat kepada murid.
9)    AKtiviti sampingan adalah, dalam bentuk berkumpulan iaitu “Aktiviti Membina Perkataan KV+KV menggunakan kad-kad suku kata yang diberikan kepada setiap kumpulan bagi membentuk perkataan-perkataan yang berseuaian.


MODEL ALAT BANTU BELAJAR  :
 



Merupakan sisi hadapan bagi alat bantu mengajar ini
 
 












Kandungan dalam alat bantu mengajar



 


Sesi memadankan gambar yang sama


Tiada ulasan:

Catat Ulasan