LITERASI BAHASA / WAJ
3104
LATIHAN MENYEBUT SUKU
KATA DAN MEMBENTUK PERKATAAN MENGGUNAKAN KAEDAH PANDANG DAN SEBUT
TEMA :
|
PERKATAAN DUA SUKU KATA (KV+KV)
|
||||||||
TAJUK :
|
“JENDELA AJAIB”
|
||||||||
AHLI
KUMPULAN :
|
1)
Muhammad Faiz
Bin Alias
2)
Edzlyn Laduni.
3)
Haslina Binti
Jusoh.
4)
Nor Shahida
Binti Saroni.
5)
Noor Azureen
Binti Talip.
|
||||||||
OBJEKTIF :
|
1)
Murid dapat
menyebut perkataan berdasarkan gambar yang dilihat menggunakan kaedah pandang
dan sebut
2)
Murid dapat
menyebut satu persatu suku kata (KV+KV) untuk membentuk perkataan bertepatan
dengan gambar yang dilihat
|
||||||||
AKTIVITI :
|
1)
Menyebut
perkataan berdasarkan gambar yang dilihat dengan kaedah pandang dan sebut
2)
Menyebut
kedua-dua suku kata (KV+KV) bagi membentuk satu perkataan berdasarkan gambar
yang dilihat
|
||||||||
PELAKSANAAN
PENGGUNAAN ALAT BANTU MENGAJAR(ABM)
:
|
1)
Kesemua
gambar, suku kata dan perkataan dibuat dalam bentuk kad-kad berwarna-warni
dan telah disediakan poket yang berlabel “GAMBAR”, “SUKU KATA PERTAMA”, “SUKU
KATA KEDUA” dan “PERKATAAN” bagi tiap-tiap pusingan penggunaannya
2)
Pertama, murid
akan memilih salah satu kad gambar dan memasukkan gambar tersebut ke dalam
poket berlabel “GAMBAR”.
3)
Kemudian,
semua murid akan menyebut nama bagi gambar tersebut menggunakan kaedah pandang
dan sebut.
4)
Guru akan
menutup salah satu bahagian jendela untuk menunjukkan suku kata pertama (KV)
bagi gambar tersebut.
5)
Selepas murid
menyebut suku kata pertama, guru akan menutup sebelah lagi bahagian “Jendela
Ajaib” bagi menunjukkan suku kata (KV) yang kedua.
6)
Murid akan
menyebut suku kata kedua dengan kaedah pandang dan sebut .
7)
Akhir sekali,
guru akan membuka semula “Jendela Ajaib” dan menunjukkan perkataan lengkap
iaitu gabungan kedua-dua suku kata (KV+KV).
8)
Langkah-langkah
di atas diulang-ulang mengikut kekreativiti guru mengelola kelas sama ada
berpusat guru atau berpusat kepada murid.
9)
AKtiviti
sampingan adalah, dalam bentuk berkumpulan iaitu “Aktiviti Membina Perkataan
KV+KV menggunakan kad-kad suku kata yang diberikan kepada setiap kumpulan
bagi membentuk perkataan-perkataan yang berseuaian.
|
||||||||
MODEL ALAT BANTU BELAJAR :
|
Merupakan sisi
hadapan bagi alat bantu mengajar ini
Kandungan dalam alat bantu mengajar
Sesi
memadankan gambar yang sama
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan